Søk i denne bloggen

Totalt antall sidevisninger

søndag 25. september 2011

Hva er det jeg driver med?

I løpet av den tiden jeg har jobbet som PT har det etterhvert gått opp for meg at folk flest ikke har peiling på hva jobben min egentlig går ut på. Mange ser faktisk ut til tro at jeg kun gjør følgende: Først plukke ut noen tilfeldige styrkeøvelser, sette i gang kunden med dem, og så telle til x antall repetisjoner, mens jeg innimellom roper «kom igjen nå. Ta en til!»

Men det er ikke det jeg gjør. Okay da. Jeg teller litt for å holde orden, og i noen tilfeller roper jeg faktisk «kom igjen. Ta en til!», men andre ganger foretrekker jeg å ikke gjøre det. Viktigere er det at jeg gjør mye de uinnvidde ikke ser.

Den første timen med meg trener vi normalt ikke i det hele tatt. Isteden har vi en samtale om hvorfor kunden trener, hva de ønsker å oppnå med treningen, om de kanskje har spesielle helseutfordringer vi må ta hensyn til, hvordan ting best kan organiseres i en hektisk hverdag, og om vi kan sette noen konkrete mål. Kanskje det til og med er bedre å la være å ha mål i noen tilfeller hvis dette bare blir et stressmoment. Kort sagt prøver jeg å finne ut hvem kunden er, og hvordan jeg kan lage et best mulig treningsprodukt til akkurat det individet.

Minimere risiko, maksimere effekt
Når den samtalen er ferdig har jeg noen idéer om hvordan vi bør gå frem, men før vi lager en konkret plan bruker jeg opp mot en halv time på å teste kroppen for dysfunksjoner. Dette gjør jeg delvis for å kunne velge øvelser du kan gjøre med minimal risiko for skader. I styrkedelen av programmet foretrekker jeg for eksempel ofte å bruke varianter av knebøy og markløft, men ikke alle kropper er i stand til å gjøre dette uten videre. Den andre grunnen er at jeg da faktisk kan velge øvelser som hjelper kunden til å fikse styrkeubalanser og mangler i bevegelighet.  

Med mindre det dreier seg om veldig store utfordringer i forbindelse med skader eller eventuelt kroniske ikke-trenbare tilstander, er det som regel ingen motsetning mellom dette og hard trening. Ofte jobber vi dynamisk med bevegelighet som oppvarming, og i styrketreningen gjør vi noen ekstra triks for å lure kroppen i bedre styrkebalanse uten at det blir noe mindre slitsomt av den grunn.

Resultatet er at kunden på sikt får en kropp som virker bedre i hverdagen, og er mindre utsatt for skader, samtidig som de egentlige målene blir nådd. Etterhvert kan ofte en som i utgangspunktet ikke var veldig funksjonell også gjøre de store basisøvelsene de fleste av oss mener har størst treningseffekt. Dermed blir treningen stadig bedre og mer utfordrende. En viktig komponent i jobben min er å vite hva et gitt menneske er i stand til til enhver tid, og så gradvis øke utfordringene.

Etter noen måneder ber jeg ofte kundene tenke tilbake på den tilstanden de var i da de kom, og sammenligne det med det de kan gjennomføre nå. Ofte er det først da de skjønner at de har gjort enorme fremskritt, ikke bare i styrke og kondisjon, men i ren mestring av bevegelse. Et eksempel er en kvinne sekstiårene som kom til meg med så vond rygg, og så svak kjernemuskulatur at hun slet med å holde overkroppen oppreist i vanlig hvile. Nå, omtrent et år senere, gjør hun varianter av knebøy og utfall med god stil. Litt trening hjemme, og en time i uka med meg var alt som skulle til. For henne var dette som å få nytt liv, for det er ikke knebøyen i seg selv som spiller noen rolle. Det er det at hele hverdagen hennes ble lettere å gjennomføre.

Konstante tilbakemeldinger
Hva skjer så når alle evalueringer er gjort og planen er lagt? Hva skjer i en vanlig treningsøkt? Dette varierer selvfølgelig etter mål, men uansett er ikke alltid min rolle å være streng, selv om jeg noen ganger er det også. Mange tror en PT bare er en pisk som motvirker latskap, men jeg synes faktisk det er minst like viktig å være den som gir konstante tilbakemeldinger på teknikk. Når jeg står og teller analyserer jeg egentlig bevegelse, slik at vi hele tiden kan forbedre det som gjøres, og denne prosessen tar aldri slutt, for uvaner sniker seg på. Det kan dreie seg om små detaljer som øker risiko for skader og stjeler av effekten vi er ute etter.

Noen ganger oppdager jeg også nye styrkeubalanser som ikke viser seg før det blir skikkelig tungt. I så fall ser vi etter metoder for å korrigere disse uten at det går utover resten av treningen. Slikt som det er nær umulig å oppdage på egenhånd med mindre man videofilmer alt man gjør og faktisk kan nok anatomi til å forstå årsakene bak det som skjer.

Alltid best med et langsiktig forhold 
Andre ganger uteblir plutselig fremgang. Da er det min jobb å finne ut hvorfor. Det gjør jeg helst ved å stille spørsmål. Kan det være noe med livet utenfor treningsstudioet som hindrer deg? Er kostholdet som det skal? Trener du egentlig som vi planla, eller gjør du plutselig mindre eller mer? Noen ganger har jeg opplevd styrkestagnasjon som rett og slett kom av at kunden nesten hadde doblet mengden utholdenhetstrening uten å si fra, og det uten å øke kaloriinntaket. Da er det min jobb å spørre om hva som egentlig var viktig her, og så føre kunden tilbake på det sporet, eller eventuelt inn på et nytt.

På grunn av alt dette er jeg ikke så glad i å jobbe med kunder i korte perioder. Jeg kan alltids få deg til å trene en god del smartere på tre til seks timer, så bortkastet er det på ingen måte. Du står mye bedre rustet til å greie deg selv etter seks timer med meg enn du gjør etter 25 minutter med en gratis treningsveileder. Likevel kan det ikke sammenlignes med å ha en coach som gir deg daglige, eller i det minste ukentlige tilbakemeldinger på alt som skjer. Hovedansvaret mitt er å bry meg om deg på en sånn måte at du oppnår det du vil, så får de utenforstående bare fortsette å tro at jeg bare teller og roper.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar